Digtanalyse 2 - Lummer jazz og et skilt i Mellemøsten



Henrik Nordbrandts digtsamling 'Vi danskere' udkom i 2010, og om den sagde en anmelder fra Politiken blandt andet: "Når der står 'Vi danskere' uden på bogen, venter vi at få med grovfilen indeni. Det får vi også. Henrik Nordbrandt er en mester i den nationale sport selvkritik af andre. Den danske selvglæde, den danske humor og den danske mangel på gæstfrihed får læst og påskrevet"
Nordbrandt er ude med riven, så vi har set nærmere på to af hans digte ’Kongehuset er en god forretning’ (s. 16) og ’Fra det gamle Montmartre’ (s. 18). Det følgende er analyser og sammenligninger mellem de to digte.

Digtene udadtil
I digtet ’Kongehuset er en rigtig god forretning’ er der 21 små vers, som ikke rimer eller har nogen bestemt rytme. Digtet er skrevet i et letforståeligt sprog – der er brugt hverdagsord, og der er luft god luft mellem paragrafferne, så det er til at overskue.

I digtet ’Fra det gamle Montmartre’ er der 29 små vers, og der er heller ikke hverken rim eller rytme. Også dette digt er let at forstå – der er ingen lange, indviklede ord og heller ikke komplicerede sætningskonstruktioner. Begge digte er skrevet med samme typografi. Der er dog en lille illustration ved ’Fra det gamle Montmartre’, som forestiller en trompet med enderne tegnet som en cigaret.


Stilen i digtene
En del af sætningerne i ’Kongehus’-digtet er meget konstaterende fx ”Sådan er danskernes smag” og ”Så det kan betale sig at have et kongehus”. Med disse sætninger slår Nordbrandt nogle ting fast.
Der er er også nogle nøgleord i digtet, som går igen, og som kendetegner og sætter rammerne for digtet. Det er især ’billigt’, ’fint’ og ’fake’.
Stilniveauet er meget almindeligt, og der er ikke tale om stilbrud. Budskabet ændrer sig i digtet, men ikke sproget.
Indimellem er der en slags små konklusioner fx ”Så det kan betale sig at have et kongehus. Derfor er det også typisk dansk”, ”Sådan er danskernes smag. Det skal være fint og billigt” og til sidst ”Danskerne elsker deres kongehus”. Her understreger Nordbrandt sine holdninger.

Sætningerne i ’Montmartre’ er for det mest lang, kort, lang, kort, men det skifter på et tidspunkt og bliver til lange sætninger.
Nøgleordet er tydeligvis ’jazz’, fordi det indgår 14 gange i digtet.
I ’Montmartre’ sker et stilbrud fra negative til positive ord, da Nordbrandt går fra at sige at ”Jazz er overfladisk, larmende, letkøbt og lummer” og ”Jazz er sjæleløs” til at påskønne de ”strålende jazzmusikere”.

Digtenes billedsprog
I ’Kongehuset’ er der sammenligninger. Det danske kongehus sammenlignes med fake mærkevarer, fordi Nordbrandt mener, at det er fint og pænt, men samtidig billigt.
Det bliver også sat op mod at have en præsident, selvom et kongehus og en præsident ikke er det samme, fordi kongehuset i vores tilfælde slet ikke kan bestemme noget.

I digtet ’Montmartre’ bruges der besjæling. Nordbrandt beskriver jazzen som ’lummer’, ’letkøbt’ og ’sjæleløs’ – udtryk man måske ville være mest tilbøjelig til at tilegne mennesker.


Digtenes forløb
Digtet ’Kongehuset’ forløber nærmest som en analyse. Der begyndes med en indledning ”Det danske kongehus er så fint. Og så er det billigt”. Derefter bevæger Nordbrandt sig videre i ”analysen” ved at fortælle om, hvordan danskerne elsker deres kongehus, og så kommer han med eksempler på hvorfor: ”Danskere elsker nemlig alt, hvad der kan betale sig. Specielt hvis det ser fint ud”. Til sidst konkluderer han og understreger sin pointe. Han sammenligner det danske kongehus med fake mærkevarer – altså, noget som ser pænt og dyrt ud på facaden, men som i virkeligheden er fake og ikke lige så fint, som man bilder sig ind.

I ’Montmartre’ forklarer Nordbrandt, hvorfor han ikke kan lide jazz. Han kan godt lide blues, og om nogle jazzmusikere han har kendt, siger han: ”Hvor de spillede fantastisk! Og hvor var de sympatiske”.  Han har dårlig samvittighed over ikke at kunne lide jazz, men hele livet har jeg ”[…] lyttet til jazz […] uden at kunne lide den”.
I begge digte indgår navnene på to steder – Montmartre og Mellemøsten – det ene er dog mere konkret, da Montmartre referer til et specifikt spillested i København. Derudover nævnes navne på to jazzmusikere (Webster og Monk) i ”Montmartre”-digtet. Der nævnes ingen navne i ”Kongehuset”.
Nordbrandt er mere personlig i ”Montmartre”-digtet – han fortæller direkte om sin egen holdning til jazz, hvor han i forrige digt pakker sin holdning til kongehuset ind i ironi.

Tolkning og vurdering
Der er ironiske undertoner i digtet, når Nordbrandt beskriver danskerne og deres smag.
Nordbrandt beskriver danskerne som pengegriske og overfladiske, når han siger, at vi elsker kongehuset, fordi det er billigt og pænt. Han sammenligner kongehuset med fake mærkevarer – som tidligere nævnt noget som er overfladisk pænt, men som ikke er lige så flot, som det ser ud udadtil. Det er et meget ironisk digt, fordi man tydeligt kan læse Nordbrandts foragt for danskernes forkærlighed til kongehuset. Han beskriver, hvordan danskerne ”strømmer til udlandet for at købe fake mærkevarer”. Når det siges på den måde, kan man godt høre hvor tåbeligt, det lyder. Også når han fortæller, at ”danskere elsker nemlig alt, hvad der kan betale sig. Specielt hvis det ser fint ud”, så kan man godt høre hvor overfladiske og nærige vi danskere fremstilles.

I sin bog ”Dumhedens løvefødder: idiosynkrasier m.m.” fra 2005 skriver Nordbrandt: ”Det, der gennem min barndom have været en af mange irritationer, blev lidt af et problem, da jeg begyndte i gymnasiet. Her var alene forestillingen om et ungt menneske, der ikke brød sig om jazz, næsten utænkelig. […] Så jeg gjorde altså det eneste mulige: Jeg lod, som om jeg kunne lide jazz. […] Jeg følte mig som en hykler. […] Særlig på Montmartre, hvor jeg begyndte at komme nogle år senere, havde jeg fornemmelsen af at være en forræder. […] Hvornår ville de skønne mennesker finde ud af, at jeg næsten ikke kunne holde deres musik ud?”.
Nordbrandt lader altså i sine unge år som om han kan lide jazzmusik fordi han er bange for ikke at passe ind. Han beskriver i digtet hvordan ”[…] jeg har lyttet til jazz hele mit liv uden at kunne lide den.” Han kommer på spillestedet Montmartre, hvor der spilles jazz, men han kan faktisk ikke lide musikken.
Til sidst i digtet skriver Nordbrandt ”Men det værste ved jazz er nok at jeg det meste af livet har haft dårlig samvittighed over ikke at kunne lide jazz”. Han kender musikere som spiller jazz, men han er splittet, for han kunne godt lide at komme på Montmartre og han kunne godt lide menneskerne i miljøet omkring jazzmusikken, men han brød sig ikke om musikken – det ville han bare ikke indrømme.
Han ender med at sammenligne jazz med selve livet – jazzen bliver altså et livsbillede.

Hvis man læser digtene hurtigt eller lige skimter dem, virker de umiddelbart som enkle digte. Sproget er nemt at forstå, og det ser overskueligt ud når man kigger ned over dem. Men digtene af Henrik Nordbrandt er langt mere komplekse end som så, og det kræver en indsats af læseren, fordi der er mere i dem end man først tror. Grundig læsning af hans digte vil føre til en større forståelse og man vil opdage hans ironiske kommentarer og skildringer af dumheden og overfladiskheden i vores hverdag.
Ironi, som er Henrik Nordbrandts måske mest kendte træk, er meget tydelig i digtet ’Kongehuset’ da han skriver ”Det danske kongehus er så fint.” Allerede i overskriften kommer ironien til udtryk ”Kongehuset er en rigtig god forretning”. Det er tydeligt at han ikke bryder som om kongehuset, og mener det er unødvendigt.
I digtet ’Montmartre’ er der ikke samme ironiske undertoner, men det er meget klart at han ikke kan lide jazz. Det kan dog diskuteres om han er ironisk i titlen ’Fra det gamle Montmartre’. Det kan både betyde at hans uvilje overfor jazz stammer fra hans tid på jazzklubben Montmartre, som han kun kom i pga. pigerne. Det kan også forstås ironisk. Som om jazz skulle have sin oprindelse fra jazzklubben Montmartre. Denne ironi bunder alligevel i en del alvor, hvilket også er meget karakteristisk for Henrik Nordbrandt.
På overfladen er digtene humoristiske og Nordbrandt leger med sproget – men underneden ligger der en alvor og melankoli, som præger mange af Nordbrandts værker.
Generelt er Nordbrandt meget negativ i sine digte og kritisere og brokker sig meget. Men også meget ærlig. I ”…Montmartre” kommer hans melankolske side frem. Han skriver hvordan han hader jazz og hvor overfladisk det er (”Jazz er overfladisk”) igennem hele digtet, men den sidste linje stikker lidt ud. ”Jazz er lige som selve livet.” Her sammenligninger han jazz som han hader med livet. Han hader altså livet og synes det er overfladisk og sjælløst. En meget ærlig og melankolsk indrømmelse.
Han formår virkelig i ’Kongehuset’ at fremstille os danskere som overfladiske, selvoptagede individer, hvor han i ’Montmartre’ beskriver hvordan han altid har lyttet til jazz, men ikke har sagt sin ærlige mening om det, fordi han var bange for at blive holdt udenfor og isoleret.
Der er en melankoli og kritik i hans værker, men også en ærlighed, personlighed og vilje til at tage bladet fra munden, som man ikke ser hos mange andre danske digtere.

- Christoffer, Josefine, Oliver og Anna





Ingen kommentarer:

Send en kommentar