Henrik
Nordbrandts digtsamling 'Vi danskere' udkom i 2010, og om den sagde en anmelder
fra Politiken blandt andet: "Når der står 'Vi danskere' uden på bogen,
venter vi at få med grovfilen indeni. Det får vi også. Henrik Nordbrandt er en
mester i den nationale sport selvkritik af andre. Den danske selvglæde, den
danske humor og den danske mangel på gæstfrihed får læst og påskrevet"
Nordbrandt er
ude med riven, så vi har set nærmere på to af hans digte ’Kongehuset er en god
forretning’ (s. 16) og ’Fra det gamle Montmartre’ (s. 18). Det følgende er
analyser og sammenligninger mellem de to digte.
Digtene
udadtil
I digtet ’Kongehuset er en rigtig god
forretning’ er der 21 små vers, som ikke rimer eller har nogen bestemt rytme.
Digtet er skrevet i et letforståeligt sprog – der er brugt hverdagsord, og der
er luft god luft mellem paragrafferne, så det er til at overskue.
I digtet ’Fra det gamle Montmartre’ er
der 29 små vers, og der er heller ikke hverken rim eller rytme. Også dette digt
er let at forstå – der er ingen lange, indviklede ord og heller ikke
komplicerede sætningskonstruktioner. Begge digte er skrevet med samme
typografi. Der er dog en lille illustration ved ’Fra det gamle Montmartre’, som
forestiller en trompet med enderne tegnet som en cigaret.
Stilen
i digtene
En del af sætningerne i
’Kongehus’-digtet er meget konstaterende fx ”Sådan er danskernes smag” og ”Så
det kan betale sig at have et kongehus”. Med disse sætninger slår Nordbrandt
nogle ting fast.
Der er er også nogle nøgleord i digtet,
som går igen, og som kendetegner og sætter rammerne for digtet. Det er især
’billigt’, ’fint’ og ’fake’.
Stilniveauet er meget almindeligt, og
der er ikke tale om stilbrud. Budskabet ændrer sig i digtet, men ikke sproget.
Indimellem er der en slags små
konklusioner fx ”Så det kan betale sig at have et kongehus. Derfor er det også
typisk dansk”, ”Sådan er danskernes smag. Det skal være fint og billigt” og til
sidst ”Danskerne elsker deres kongehus”. Her understreger Nordbrandt sine
holdninger.
Sætningerne i ’Montmartre’ er for det
mest lang, kort, lang, kort, men det skifter på et tidspunkt og bliver til
lange sætninger.
Nøgleordet er tydeligvis ’jazz’, fordi
det indgår 14 gange i digtet.
I ’Montmartre’ sker et stilbrud fra
negative til positive ord, da Nordbrandt går fra at sige at ”Jazz er
overfladisk, larmende, letkøbt og lummer” og ”Jazz er sjæleløs” til at påskønne
de ”strålende jazzmusikere”.
Digtenes
billedsprog
I ’Kongehuset’ er der sammenligninger.
Det danske kongehus sammenlignes med fake mærkevarer, fordi Nordbrandt mener,
at det er fint og pænt, men samtidig billigt.
Det bliver også sat op mod at have en
præsident, selvom et kongehus og en præsident ikke er det samme, fordi
kongehuset i vores tilfælde slet ikke kan bestemme noget.
I digtet ’Montmartre’ bruges der
besjæling. Nordbrandt beskriver jazzen som ’lummer’, ’letkøbt’ og ’sjæleløs’ –
udtryk man måske ville være mest tilbøjelig til at tilegne mennesker.
Digtenes
forløb
Digtet ’Kongehuset’ forløber nærmest som
en analyse. Der begyndes med en indledning ”Det danske kongehus er så fint. Og
så er det billigt”. Derefter bevæger Nordbrandt sig videre i ”analysen” ved at
fortælle om, hvordan danskerne elsker deres kongehus, og så kommer han med
eksempler på hvorfor: ”Danskere elsker nemlig alt, hvad der kan betale sig.
Specielt hvis det ser fint ud”. Til sidst konkluderer han og understreger sin
pointe. Han sammenligner det danske kongehus med fake mærkevarer – altså, noget
som ser pænt og dyrt ud på facaden, men som i virkeligheden er fake og ikke
lige så fint, som man bilder sig ind.
I ’Montmartre’ forklarer Nordbrandt,
hvorfor han ikke kan lide jazz. Han kan godt lide blues, og om nogle
jazzmusikere han har kendt, siger han: ”Hvor de spillede fantastisk! Og hvor
var de sympatiske”. Han har dårlig
samvittighed over ikke at kunne lide jazz, men hele livet har jeg ”[…] lyttet
til jazz […] uden at kunne lide den”.
I begge digte indgår navnene på to
steder – Montmartre og Mellemøsten – det ene er dog mere konkret, da Montmartre
referer til et specifikt spillested i København. Derudover nævnes navne på to
jazzmusikere (Webster og Monk) i ”Montmartre”-digtet. Der nævnes ingen navne i
”Kongehuset”.
Nordbrandt er mere personlig i
”Montmartre”-digtet – han fortæller direkte om sin egen holdning til jazz, hvor
han i forrige digt pakker sin holdning til kongehuset ind i ironi.
Tolkning
og vurdering
Der er ironiske undertoner i digtet, når
Nordbrandt beskriver danskerne og deres smag.
Nordbrandt beskriver danskerne som
pengegriske og overfladiske, når han siger, at vi elsker kongehuset, fordi det
er billigt og pænt. Han sammenligner kongehuset med fake mærkevarer – som
tidligere nævnt noget som er overfladisk pænt, men som ikke er lige så flot,
som det ser ud udadtil. Det er et meget ironisk digt, fordi man tydeligt kan
læse Nordbrandts foragt for danskernes forkærlighed til kongehuset. Han
beskriver, hvordan danskerne ”strømmer til udlandet for at købe fake
mærkevarer”. Når det siges på den måde, kan man godt høre hvor tåbeligt, det
lyder. Også når han fortæller, at ”danskere elsker nemlig alt, hvad der kan
betale sig. Specielt hvis det ser fint ud”, så kan man godt høre hvor
overfladiske og nærige vi danskere fremstilles.
I sin bog ”Dumhedens løvefødder: idiosynkrasier
m.m.” fra 2005 skriver Nordbrandt: ”Det, der gennem min barndom have været en
af mange irritationer, blev lidt af et problem, da jeg begyndte i gymnasiet.
Her var alene forestillingen om et ungt menneske, der ikke brød sig om jazz,
næsten utænkelig. […] Så jeg gjorde altså det eneste mulige: Jeg lod, som om
jeg kunne lide jazz. […] Jeg følte mig som en hykler. […] Særlig på Montmartre,
hvor jeg begyndte at komme nogle år senere, havde jeg fornemmelsen af at være
en forræder. […] Hvornår ville de skønne mennesker finde ud af, at jeg næsten
ikke kunne holde deres musik ud?”.
Nordbrandt lader altså i sine unge år som
om han kan lide jazzmusik fordi han er bange for ikke at passe ind. Han
beskriver i digtet hvordan ”[…] jeg har lyttet til jazz hele mit liv uden at
kunne lide den.” Han kommer på spillestedet Montmartre, hvor der spilles jazz,
men han kan faktisk ikke lide musikken.
Til sidst i digtet skriver Nordbrandt
”Men det værste ved jazz er nok at jeg det meste af livet har haft dårlig
samvittighed over ikke at kunne lide jazz”. Han kender musikere som spiller
jazz, men han er splittet, for han kunne godt lide at komme på Montmartre og
han kunne godt lide menneskerne i miljøet omkring jazzmusikken, men han brød
sig ikke om musikken – det ville han bare ikke indrømme.
Han ender med at sammenligne jazz med
selve livet – jazzen bliver altså et livsbillede.
Hvis man læser digtene hurtigt eller
lige skimter dem, virker de umiddelbart som enkle digte. Sproget er nemt at
forstå, og det ser overskueligt ud når man kigger ned over dem. Men digtene af
Henrik Nordbrandt er langt mere komplekse end som så, og det kræver en indsats
af læseren, fordi der er mere i dem end man først tror. Grundig læsning af hans
digte vil føre til en større forståelse og man vil opdage hans ironiske
kommentarer og skildringer af dumheden og overfladiskheden i vores hverdag.
Ironi, som er Henrik Nordbrandts måske
mest kendte træk, er meget tydelig i digtet ’Kongehuset’ da han skriver ”Det
danske kongehus er så fint.” Allerede i overskriften kommer ironien til udtryk
”Kongehuset er en rigtig god forretning”. Det er tydeligt at han ikke bryder
som om kongehuset, og mener det er unødvendigt.
I digtet ’Montmartre’ er der ikke samme
ironiske undertoner, men det er meget klart at han ikke kan lide jazz. Det kan
dog diskuteres om han er ironisk i titlen ’Fra det gamle Montmartre’. Det kan
både betyde at hans uvilje overfor jazz stammer fra hans tid på jazzklubben
Montmartre, som han kun kom i pga. pigerne. Det kan også forstås ironisk. Som om
jazz skulle have sin oprindelse fra jazzklubben Montmartre. Denne ironi bunder
alligevel i en del alvor, hvilket også er meget karakteristisk for Henrik
Nordbrandt.
På overfladen er digtene humoristiske og
Nordbrandt leger med sproget – men underneden ligger der en alvor og melankoli,
som præger mange af Nordbrandts værker.
Generelt er Nordbrandt meget negativ i
sine digte og kritisere og brokker sig meget. Men også meget ærlig. I
”…Montmartre” kommer hans melankolske side frem. Han skriver hvordan han hader
jazz og hvor overfladisk det er (”Jazz er overfladisk”) igennem hele digtet,
men den sidste linje stikker lidt ud. ”Jazz er lige som selve livet.” Her
sammenligninger han jazz som han hader med livet. Han hader altså livet og
synes det er overfladisk og sjælløst. En meget ærlig og melankolsk indrømmelse.
Han formår virkelig i ’Kongehuset’ at
fremstille os danskere som overfladiske, selvoptagede individer, hvor han i ’Montmartre’
beskriver hvordan han altid har lyttet til jazz, men ikke har sagt sin ærlige
mening om det, fordi han var bange for at blive holdt udenfor og isoleret.
Der er en melankoli og kritik i hans
værker, men også en ærlighed, personlighed og vilje til at tage bladet fra
munden, som man ikke ser hos mange andre danske digtere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar